Jak wybrać klasę lepkości oleju silnikowego?
Olej silnikowy to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów, mających wpływ na żywotność silnika. Właśnie dlatego to takie ważne, aby prawidłowo olej ten dobrać. Pamiętać musimy o tym, że każdy olej ma konkretne parametry i właściwości, zatem nie można wybierać go przypadkowo. Jedną z takich cech oleju silnikowego jest jego lepkość. Jak odpowiednio wybrać klasę lepkości i jak jest ona opisywana?
Czym jest lepkość oleju silnikowego?
Na początku warto w ogóle ustalić, czym jest klasa lepkości oleju i za co odpowiada. Najprościej mówiąc, lepkość określa opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej, czyli im bardziej lepki olej, tym wolniejszy jest jego przepływ. W jeszcze innym przełożeniu można powiedzieć, że niska lepkość oznacza, że olej jest „rzadszy” i odwrotnie.
Aby ułatwić dobór oleju ze względu na jego lepkość, SAE (Society of Automotive Engineers), czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego utworzyło ogólnie stosowaną skalę lepkości – od 0 do 60. 0 oznacza olej silnikowy najrzadszy a 60 ten najgęstszy. Jak oznaczane jest to na olejach? Służy do tego kombinacja cyfr występująca z literą „W”. Pierwsza cyfra w tej kombinacji oznacza lepkość zimową, czyli parametr informujący w jak niskiej temperaturze można uruchomić silnik zalany danym olejem.
W przybliżeniu określono to tak:
- 0W – uruchomienie silnika przy -35oC,
- 5W – uruchomienie silnika przy -30oC,
- 10W – uruchomienie silnika przy -25oC,
- 15W – uruchomienie silnika przy -20oC,
- 20W – uruchomienie silnika przy -15oC,
- 25W – uruchomienie silnika przy -10o
Druga cyfra to natomiast oznaczenie określające lepkość oleju w wysokich temperaturach, tutaj im wyższa liczba, tym olej silnikowy jest gęstszy w wysokiej temperaturze.
- 30 – energooszczędny, rzadki olej;
- 40 – umiarkowany olej lekki;
- 50 – olej gęsty o podwyższonym poziomie ochrony;
- 60 – olej o dużej gęstości stosowany do samochodów o dużych silnikach.
Jak wybrać klasę lepkości oleju silnikowego?
Dobór oleju ze względu na jego lepkość najlepiej sprawdzić w instrukcji pojazdu dostarczonej przez jego producenta. Tam dokładnie sprecyzowano jaki olej należy stosować do używanego silnika. Jeśli mamy z tym problem, to pomóc może nam również autoryzowana stacja kontroli pojazdów lub serwis, w którym olej wymieniamy.