Pn - Pt  7:00 - 18:30    Sob 7:00 - 15:00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

zadzwoń
do nas

+48 81 533 43 51

Jak często wymieniać olej w samochodzie?

Jednym z podstawowych zabiegów serwisowych pojazdu samochodowego jest wymiana oleju. Ma ona na celu przede wszystkim wydłużenie do maksimum żywotności podzespołów nim smarowanych, jednak pogodzona musi być z ekologią i ekonomią samej wymiany. W dzisiejszym wpisie podpowiemy, jak często należy go wymieniać?

Dlaczego warto dbać o stan techniczny pojazdu?

Jeżeli chcemy jeździć nim przez lata, bądź jak kto woli setki tysięcy kilometrów i na koniec sprzedać auto za przyzwoitą kwotę jako sprawne, powinniśmy szczególnie zadbać o te czynności eksploatacyjne. Warto przy tym zaufać doświadczonemu mechanikowi aniżeli fabrycznej instrukcji czy zaleceniom ASO. Dlaczego tak jest? Chodzi o przepisy ekologiczne. Dużo osób chcąc przyczynić się do mniejszego zanieczyszczenia środowiska, chce „jeździć na czystym oleju” w ich zdaniem oszczędny sposób. Niestety zabierają się za to w zły sposób. Silniki czy skrzynie biegów zalewane są coraz mniejszą ilością oleju, wymieniając go o wiele częściej, niż wynikałoby to z potrzeb mechaniki pojazdów. Tymczasem odpowiednio przemyślana strategia użytkowania samochodu potrafi znacznie przedłużyć żywotność aut, niż podają to obecnie książki serwisowe w pojazdach nowej generacji.

Jak często zatem zmieniać olej w samochodzie?

Badania przeprowadzane w niezależnych laboratoriach, czy też testy wykonywane przez niezależne warsztaty wskazują na kończące się istotne właściwości oleju pomiędzy 10-15 tysięcy km. Zależne jest to od silnika, i w zasadzie im nowsza i bardziej wysilona konstrukcja, tym częściej należy wymienić olej w samochodzie. Tylko tak można uchronić wnętrze samochodu przed zniszczeniem.  Chodzi tu głównie o skrzynie biegów czy układ wspomagania kierownicy. Pamiętajmy, że to nie tylko olej traci swe właściwości, ale zanieczyszczenia, mikroelementy metalowe trące w nim krążące, pojawiające się wskutek użytkowania pojazdu. Powodują one niszczenie łożysk, panewek, synchronizatorów czy cylindrów, dlatego wymiana oleju to konieczność, jeśli zależy nam na „długowiecznym”  aucie.